‘Met filosofie gaat er een wereld open voor mijn leerlingen,’ vertelt Navila Akachar, docent Burgerschap op het MBO College Westpoort in Amsterdam. Navila geeft les aan niveau 4 met behulp van het WHY-magazine. Voor veel mbo’ers is filosofie helemaal nieuw. Maar: ‘Ze zijn zo enthousiast! Ze vinden dat ze écht wat leren. En dat waarderen ze.’
Elk nummer van het WHY-magazine heeft een eigen thema, dat in een vijftiental artikelen wordt uitgediept. Filosofie, maatschappijleer, burgerschap en persoonlijke vorming komen hierin samen. Het WHY-magazine wordt in eerste instantie gemaakt voor havo- en vwo-leerlingen, maar verschillende thema’s worden inmiddels ook op het mbo gebruikt. En dat blijkt een goede keuze!
Geen foute antwoorden bij filosofie
Op de meeste vmbo-scholen wordt geen filosofie gegeven. Ook op het mbo ontbreekt dit vak vaak. Volgens Navila is dat een gemiste kans. Bij filosofie leer je om vragen te stellen, om kritisch te denken én je leert dat er geen antwoord fout is. ‘Aanvankelijk vonden ze dat heel moeilijk,’ vertelt Navila, ‘maar ze raakten er al snel heel bedreven in. Aan het eind van de vorige periode deden ze een dialoogles over het thema Geluk. Ze moesten elkaar in tweetallen bevragen en daarbij blijven doorvragen. Deze les was zo mooi! Na afloop kwamen leerlingen naar me toe om me te bedanken. Dat is me nog nooit overkomen. Ik was er gewoon door ontroerd.’
'Deze leerlingen worden zo vaak onderschat!'
Onderschat deze leerlingen niet!
‘Deze leerlingen worden zo vaak onderschat,’ vindt Navila, ‘maar ik verwacht veel van ze. Ze weten dat ik hen wat wil leren en dat waarderen ze. Met de artikelen die in het WHY-magazine staan, wordt hun leefwereld vergroot. Ze leren over zichzelf – dat persoonlijke ontwikkelingsaspect mis ik in andere methoden – en daardoor leren ze over de wereld om hen heen. Er worden onderwerpen behandeld waar ze wel van gehoord hebben, maar waar ze het fijne niet van weten, zoals over slavernij. De artikelen wekken hun interesse.’ Vaak wordt gedacht dat Engelstalige filmpjes al snel te hoog gegrepen zijn voor deze doelgroep. Maar doordat de onderwerpen hun interesse wekken, keken ze bijvoorbeeld aandachtig naar een Engelstalig filmpje over een meisje dat door wolven is opgevoed.’
Persoonlijk burgerschap
De opdrachten stimuleren leerlingen om zelf dingen te onderzoeken en ook dat vinden ze leuk. Burgerschap wordt in dit magazine persoonlijk gemaakt en dat is voor mij precies de kern waar dat vak om draait: ik wil ze leren dat ze invloed hebben op de maatschappij, dat ze erbij horen. Die invloed hebben ze elke dag, zoals de maatschappij ook hen beïnvloedt.’
De wereld voor leerlingen verruimen en verdiepen, toegankelijk en persoonlijk maken – dat zijn precies de doelen die wij als makers nastreven. ‘Niet elk artikel is geschikt voor mijn leerlingen, maar er zit meer dan voldoende materiaal in waar ze wel wat mee kunnen. Sommige artikelen zijn wat abstracter, maar dat is juist een pre. De basisbegrippen, die vertel ik zelf wel. Daar ben ik docent voor. Juist met die abstractie, kom je toe aan een diepere laag.’
Comments